ONDERWIJS

Leerlingbegeleiding

De mentor

We vinden het belangrijk dat je je thuis voelt op school. Daarom heeft iedere klas een docent die daar extra goed voor zorgt: je mentor. Je mentor houdt in de gaten wat je nodig hebt en vormt een schakel tussen school en thuis. Hij of zij houdt in de gaten hoe je studieresultaten zijn, helpt je kiezen en oriënteren en bespreekt in de klas wat er speelt. Je mentor begeleidt buitenschoolse activiteiten als klassenavonden of excursies. En als het even kan, gaat de mentor na het eerste brugjaar mee naar het tweede jaar. Je ziet je mentor tijdens mentoruren, tijdens vaklessen en in spreekuren. Persoonlijke zaken kun je altijd met je mentor bespreken. Als er meer of andere ondersteuning nodig is dan de mentor kan bieden, dan wordt het ondersteuningsteam ingeschakeld.

Ondersteuningsteam

Het ondersteuningsteam van het Kandinsky College geeft zorg aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het team bestaat uit een ondersteuningscoördinator mevrouw Dorothé Hazenberg, een dyslexiecoach en verschillende leerlingbegeleiders. Mentoren, leerlingen, ouders en docenten kunnen bij het ondersteuningsteam terecht wanneer meer hulp nodig is dan de mentor kan bieden. Het ondersteuningsteam is er voor álle leerlingen die vastlopen of niet lekker in hun vel zitten. Dat kan door faalangst zijn, dyslexie of sociaal-emotionele problemen. Het ondersteuningsteam biedt ook hulp bij studievaardigheden. Bij de extra hulp is steeds het uitgangspunt dat we op zoek gaan naar de eigen mogelijkheden en behoeften. Onze school is aangesloten bij de Verwijsindex Regio Nijmegen.

Schoolondersteuningsprofiel (SOP)

Met ingang van de nieuwe Wet Passend Onderwijs is elke school verplicht zijn aanbod aan ondersteuning te beschrijven in een Schoolondersteuningsprofiel, oftewel SOP. Hierin staat beschreven welke extra ondersteuning de school kan bieden naast de verplichte basisondersteuning. Ook staat in een SOP beschreven hoe de ondersteuningsstructuur van de school er uit ziet. Niet alleen wie wat doet, maar ook welke ondersteuning ze bieden voor een leerling. U treft het SOP hieronder aan.

Hoogbegaafdheid op het Kandinsky College

Hoogbegaafdheid heeft een vaste plek op onze onderwijsagenda. Door ons  onderwijsaanbod (TTO + gymnasium + Chinees) is  het Kandinsky College een uitdagende school voor cognitief getalenteerde leerlingen. Voor enkele leerlingen is dit niet voldoende. In goed overleg met de leerling, ouders, begaafdheidsspecialist en eventuele hulpverlener(s) kunnen onderwijsaanpassingen of maatwerktrajecten worden ingezet. Dit sluit aan bij de algemene visie van het Kandinsky College, die het leerproces van de individuele leerling centraal stelt, de leerling invloed geeft op het leerproces en voor betekenisvol en contextrijk onderwijs gaat. Daarnaast kunnen in een open, sociale en gezonde leeromgeving ook hoogbegaafde leerlingen zichzelf zijn.

De ondersteuning van álle, en dus ook hoogbegaafde leerlingen, gebeurt in eerste instantie door de mentoren. Zij kunnen hulp krijgen van het ondersteuningsteam, dat op zijn beurt een beroep kan doen op de specialist hoogbegaafdheid. Na aanmelding is een intakegesprek mogelijk.

Mocht u nog vragen hebben dan kunt u mailen naar:

Dorothé Hazenberg, ondersteuningscoördinator en begaafdheidsdeskundige d.hazenberg@kandinskycollege.nl

Heidrun Basset, docent Engels en ECHA begaafdheidsspecialist h.basset@kandinskycollege.nl

 

Anti-pestbeleid en anti-pestcoördinator

We plagen allemaal wel eens of we worden geplaagd. Pesten, ook digitaal, vinden we onacceptabel en daarom hebben we op school een anti-pestprotocol. Als PBS-school werken we liever preventief en passen we in de praktijk Stop, Walk, Talk toe. Leerlingen in de onderbouw krijgen les over Stop, Walk, Talk. Met enige regelmaat brengen we deze lessen onder de aandacht. Onze anti-pestcoördinator is mevrouw Maria Urselmann m.urselmann@kandinskycollege.nl.

 

“’In de mentorlessen is er ruimte om elkaar te leren kennen. De mentor is er voor je als je iets nodig hebt, hiervoor heb je bijvoorbeeld een spreekuur. Bij het ondersteuningsteam kan je soms even met iemand sparren. Er is ook een stilteruimte waar je even tot rust kan komen als je dat nodig hebt.

Jamie Vogel, leerling

Foto aanpassen onder Design >Achtergrondafbeelding

Loopbaanbegeleiding

Op de middelbare school leer je voor later, ontdek je wat je leuk vindt en waar je talenten liggen. Dat betekent ook dat je gaat kiezen voor een vervolgopleiding en een later beroep. De decanen helpen je hierbij. In de onderbouw werken we toe naar je profielkeuze. Tijdens de (voor)examenjaren adviseren de decanen je bij de keuze voor een vervolgopleiding. Ze stimuleren je om zelfstandig stappen te zetten en voorlichtingsdagen te bezoeken. Je bevindingen houd je zelf goed bij. Voor leerlingen en ouders/verzorgers organiseren de decanen verschillende voorlichtingsactiviteiten.

Aandachtsfunctionaris

In het kader van de verplichte invoering van de meldcode kindermishandeling, is vanuit het ondersteuningsteam een aandachtsfunctionaris benoemd. De aandachtsfunctionaris brengt eventuele meldingen in kaart en begeleidt deze. Op onze school zijn dat mevrouw Pam Bralts en mevrouw Dorothé Hazenberg.

Vertrouwenspersoon

Soms wil je met iemand kunnen praten over een klacht die je hebt en heb je het gevoel dat je daarvoor niet bij je mentor of afdelingsleider terecht kunt. Daarvoor kun je dan terecht bij onze vertrouwenspersonen. Dit zijn mevrouw Ingrid Veldhuizen de heer Pieter Engels.

Breinbrekers – huiswerkbegeleiding

Meer resultaat en plezier op school.

Zo krijg je dat lastige vak onder de knie. Je huiswerk is op tijd af. Er ontstaat rust bij thuiskomst en een goede balans tussen vrije tijd en school. Daar gaan we voor met Breinbrekers! Breinbrekers biedt de begeleidingsvorm 'huiswerkbegeleiding' aan op onze school.

www.breinbrekers.nl

GGD en maatschappelijk werk

Op vaste tijden is een medewerker van de Jeugdgezondheidszorg Nijmegen op school aanwezig. Alle leerlingen uit de tweede klas vullen een vragenlijst in over hun gezondheid en welzijn en worden gezien door de jeugdverpleegkundige. Als extra aandacht gewenst is, wordt hierover contact opgenomen met leerlingen en/of ouders. De jeugdarts voor onze school is mevrouw Marjolein Beukhof, bereikbaar via mbeukhof@ggdgelderlandzuid.nl.

Foto aanpassen onder Design >Achtergrondafbeelding

“Het ondersteuningsteam is gericht op leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. De ondersteuningsvraag kan heel divers zijn. De vraag is eerst wat er nodig is, daarna kijken we wat er mogelijk is. Vaak is dat heel veel. Ons doel is niet alleen om ervoor zorgen dat alle leerlingen met een diploma op zak onze school verlaten, maar vooral ook om iedereen hier een fijne schooltijd te laten hebben.””

Pam Bralts, leerlingbegeleider