ONDERWIJS

Vwo

Je eigen richting kiezen

In het derde jaar vwo staat het thema ‘kiezen’ centraal. Je gaat aan de slag met de vraag: ‘Wat wil ik in de toekomst?’. Onder begeleiding van de mentor en decaan ga je ontdekken waar je goed in bent en in welke richting je verder wilt. Ook maak je een miniprofielwerkstuk, als voorproefje van wat je in de bovenbouw te wachten staat. Je volgt een breed pakket aan vakken. Zo ben je goed voorbereid op de keuze die je moet maken voor de tweede fase.

Talen

Je kunt op het vwo tweetalig onderwijs volgen als je dit in de brugperiode ook al hebt gevolgd. Dit tweetalige programma bereidt je voor op het afsluitend examen Engels van het ‘International Baccalaureate’ (IB). Maar ook als je voor Nederlandstalig onderwijs kiest, zijn er genoeg mogelijkheden om je te ontwikkelen in de vreemde talen. Zo heb je vanaf de derde klas de mogelijkheid om je voor te bereiden op het examen DELF voor Frans (Diplôme d’Etudes en Langue Française), het examen Goethe voor Duits of het examen Anglia voor Engels.

Quote

“Ik begon in een gymnasiumklas en wist al gauw dat ik exacte vakken leuk vond en dat deze me ook goed afgingen. Ik heb  gekozen voor een NG-profiel, zodat ik later fysiotherapeut kan worden; Mijn opa had Parkinson en ging vaak naar de fysio."

Silvan de Knecht, leerling

Foto aanpassen onder Design >Achtergrondafbeelding

Profielen

Vanaf de vierde klas start de tweede fase. Je kiest dan een van de volgende profielen:
  • cultuur en maatschappij
  • economie en maatschappij
  • natuur en gezondheid
  • natuur en techniek
Elk profiel bestaat uit drie delen: een verplicht gemeenschappelijk deel (Nederlands, Engels, maatschappijleer, CKV, lichamelijke opvoeding, levensbeschouwing), een verplicht profieldeel (vier vakken die passen bij het profiel dat je kiest) en een (of meerdere) vrije keuzevak(ken).

Verbreden en verdiepen

In de bovenbouw van het vwo volg je masterclasses. Het zijn verdiepende en verbredende lessenseries voor leerlingen uit 4 en 5 vwo van het Kandinsky College. Je kiest zelf welke masterclasses je gaat doen, je stelt je eigen programma samen.

De masterclasses bieden je de kans kennis te maken met onderwerpen die geen deel uitmaken van het standaard curriculum. Je kunt hierbij denken aan een cursus Spaans, sterrenkunde, cryptologie, mindfulness, virologie, debatteren. Masterclasses zijn lessen die je studie op het Kandinsky College meer inhoud geven en je voorbereiden op een academische studie.

Gymnasium

We bieden binnen het vwo een atheneum- en een gymnasiumstroom aan. In het eerste jaar krijg je het vak Antieke Cultuur. Bij dit vak maak je kennis met de cultuur van de oude Grieken en Romeinen. Op die manier heb je de kans om je te oriënteren op het gymnasium, dat in het tweede jaar begint. In de tweede en derde klas krijg je op het gymnasium de vakken Grieks en Latijn. Bij deze vakken leer je veel over de taal en de cultuur van de Grieken en Romeinen. Bij Grieks komt de mythologie uitgebreid aan bod, bij Latijn duik je de geschiedenis in en leer je bijvoorbeeld veel over de veroveringen van Caesar. Voor beide vakken geldt dat je meer inzicht in taal ontwikkelt- niet alleen in de taal van de Grieken en de Romeinen, maar ook in het Nederlands en andere talen.  
In de bovenbouw kun je ervoor kiezen om je verder te verdiepen. Je breidt je kennis over de taal en de cultuur verder uit en gaat aan de slag met het lezen van literaire teksten. Deze poëtische, filosofische of geschiedkundige teksten leren je niet alleen veel over wat de mensen in de oudheid dachten, maar zetten je ook aan het nadenken over jezelf en de wereld waarin je leeft. In speciale cultuurlessen verdiep je je nog extra in toneel, beeldende kunsten, architectuur en filosofie. Een belangrijk onderdeel van het gymnasium zijn de diverse excursies. In het eerste jaar maak je kennis met de Romeinse cultuur dicht bij huis: Romeins Nijmegen. In klas twee bezoek je het archeologisch park in Xanten. In de derde klas ga je naar Keulen. En uiteindelijk, in de bovenbouw reis je af naar de hoofdstad van het Romeinse rijk: Rome.  

Quote

"Carpe diem: Pluk de dag. Dit is een van de bekendste gezegden uit het Latijn. Veel woorden en gezegden hebben een oorsprong in het Latijn en dus heeft dit mij geholpen met het vergroten van mijn woordenschat. Latijn helpt me ook bij het begrijpen van andere talen, maar vooral ook hoe de Nederlandse taal in elkaar steekt."

Noortje Meyboom, leerling

Foto aanpassen onder Design >Achtergrondafbeelding

Academisch profiel

We bouwen in de bovenbouw vwo in de vaklessen en de mentorlessen aan het door ons zelf samengestelde Academisch Profiel. Ons doel: leerlingen tot internationaal georiënteerde mensen opleiden die zich bewust worden van hun gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor de planeet en zodoende zullen helpen bij het tot stand komen van een betere en meer vreedzame wereld.

Onze leerlingen streven te zijn:
  • Leergierig
  • Deskundig
  • Ruimdenkend
  • Integer
  • Hoffelijk