Gestart bij Kandinsky
Sinds augustus 2024 hoort De Monnikskap bij onze school. Wie nu het terrein van de school op komt, kan zien dat er veel veranderd is. Je ziet de Kandinsky courts en er is een nieuwe vleugel gebouwd. Hier volgen leerlingen van De Monnikskap, deze leerlingen hebben een lichamelijke beperking of chronische ziekte, havo- en vwo-onderwijs. De Monnikskap, met 70 leerlingen, hoort nu dus bij onze school.
Op maat voor jou
De Monnikskap is een afdeling voor havo- en vwo-leerlingen met een lichamelijke beperking of chronische aandoening. Je volgt hier onderwijs op maat. Ben je een tijdje wat vaker afwezig omdat je aan het revalideren bent? Moet je even een stapje terug doen omdat je bepaalde klachten hebt? Op De Monnikskap houden we hier rekening mee. Je krijgt een persoonlijk rooster en volgt onderwijs in kleine groepen. We staan voor je klaar om jou in je kracht te zetten. In totaal mag je er maximaal twee keer zo lang over doen om je diploma te halen.
Ons onderwijs
De Monnikskap staat voor kwalitatief goed vakonderwijs en veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling. Zo ontwikkel je een stevig fundament voor de toekomst.
Ons vakonderwijs werkt toe naar het behalen van een regulier havo-of vwo-diploma. We bieden maatwerk in een kleine setting en werken (als dit mogelijk is) stapsgewijs toe naar instroom binnen een reguliere leeromgeving. We streven op onze afdeling naar een goede verhouding tussen individueel maatwerk en interactie binnen de groep.
Vanaf het moment dat je bij ons start, begeleiden wij je bij het ontdekken van wie je bent, wat je wil en wat je kwaliteiten zijn. Je eigen nieuwsgierigheid en creativiteit zijn daarbij het uitgangspunt.
Met de opgedane zelfkennis stimuleren we je om zelf regie te nemen en keuzes te maken die passend zijn bij jouw persoonlijke ontwikkeling en leerproces. Dit noemen we Persoonsgestuurde Toekomst Planning. We leren je omgaan met de vrijheid om te kiezen, met het nemen van verantwoordelijkheid, we besteden veel aandacht aan het opbouwen van goede relaties met je omgeving en helpen je om je veerkracht te versterken.
Zo stel je je eigen gereedschapskist samen, vol (vak)competenties, kwaliteiten en talenten. Daarmee kun je verder bouwen aan een betekenisvolle plek in de wereld. Want je diploma is niet het einde van leren, maar het begin van je vervolg - jouw wereld in!
Tips!
- We vinden het superfijn als je vragen aan ons stelt, zolang je maar normaal tegen ons praat. We kunnen misschien niet goed lopen, maar wel goed nadenken.
- Ga lekker door met wat je aan het doen bent als wij voorbij komen. Steeds omkijken vinden we niet zo fijn.
- Bedenk maar dat er met iedereen wel iets is. Dat zie je soms wel en soms niet aan de buitenkant. Daarom is het ook leuk om elkaar te leren kennen. Onze binnenkanten zijn waarschijnlijk hetzelfde.
Samen met het Kandinsky College
Het Kandinsky College is een inclusieve school. Dat betekent dat je er als leerling van De Monnikskap helemaal bij hoort: we zijn zoveel mogelijk samen school. We ondernemen samen activiteiten, volgen samen lessen, houden samen pauze en gaan samen op pad. Daarbij bekijken we altijd wat haalbaar en wenselijk is en welk maatwerk er nodig is. Op dit moment denken leerlingen van het Kandinsky College en De Monnikskap samen na over hoe we de samensmelting zo goed mogelijk kunnen laten verlopen. Een goed begin!
Wil je meer weten?
Je kunt altijd contact opnemen met de afdelingsleider van De Monnikskap, Kathelijne Wentink. Kennismaken of je oriënteren dat is net zoals plaatsing gedurende het hele schooljaar mogelijk. Om in aanmerking te komen voor het onderwijs op De Monnikskap zijn er enkele voorwaarden:
- Ons onderwijs is gericht op jongeren met een lichamelijke beperking of chronische ziekte. Leerlingen moeten minimaal 50% belastbaar zijn, we bieden geen thuisonderwijs.
- Voor plaatsing op De Monnikskap moet er een maatwerkarrangement worden aangevraagd bij het Samenwerkingsverband.
Samen naar School
Afdeling De Monnikskap wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting het Gehandicapte Kind
Quote
“Ik begon in een havo-vwo brugklas, toen werd in de tweede besloten dat ik naar het vwo kon. Ik was er zelf wel blij mee want ik wil naar de universiteit, net als mijn zus. Zij is mijn voorbeeld. Ze is 26 en werkt al in Den Haag.”
Samira Esaq, leerling