ONDERWIJS

Groep 7/8

Havo

Je eigen richting kiezen

In het derde jaar havo staat het thema ‘kiezen’ centraal. Je gaat aan de slag met de vraag: ‘Wat wil ik in de toekomst?’. Onder begeleiding van de mentor en decaan ga je ontdekken waar je goed in bent en in welke richting je verder wilt. Ook maak je een miniprofielwerkstuk, als voorproefje van wat je in de bovenbouw te wachten staat. Je volgt een breed pakket aan vakken. Zo ben je goed voorbereid op de keuze die je moet maken voor de tweede fase.

Talen

Je kunt op de havo tweetalig onderwijs volgen als je dit in de brugperiode ook al hebt gevolgd. Dit tweetalige programma bereidt je voor op het afsluitend examen Engels van het ‘International Baccalaureate’ (IB). Maar ook als je voor Nederlandstalig onderwijs kiest, zijn er genoeg mogelijkheden om je te ontwikkelen in de vreemde talen. Zo heb je vanaf de derde klas de mogelijkheid om je voor te bereiden op het examen DELF voor Frans (Diplôme d’Etudes en Langue Française), het examen Goethe voor Duits of het examen Anglia voor Engels.  

Quote

"Eerst zat ik op een andere school. Ik was genoodzaakt om van school te veranderen. Zo kwam ik hier. Vanaf de derde vind je me dus op het Kandinsky. Ook al ben ik er later bij gekomen, hoor ik er helemaal bij! "

Jens de Wilde, leerling

Foto aanpassen onder Design >Achtergrondafbeelding

Profielen

Vanaf de vierde klas start de tweede fase. Je kiest dan een van de volgende profielen:
  • cultuur en maatschappij
  • economie en maatschappij
  • natuur en gezondheid
  • natuur en techniek
Elk profiel bestaat uit drie delen: een verplicht gemeenschappelijk deel (Nederlands, Engels, maatschappijleer, CKV, lichamelijke opvoeding, levensbeschouwing), een verplicht profieldeel (vier vakken die passen bij het profiel dat je kiest) en een (of meerdere) vrije keuzevak(ken).

Verbreden en verdiepen

Omdat we het belangrijk vinden dat je goed voorbereid bent op een vervolgopleiding, besteden we ook aandacht aan loopbaanoriëntatie, vakoverstijgende projecten en profielblokken. Daarin word je uitgedaagd om met een brede blik naar de wereld te kijken en een inventieve, onderzoekende houding aan te nemen. Zo krijg je de kans om je kennis en interesses te verbreden en te verdiepen. We geven je graag mogelijkheden om je talenten te ontwikkelen. Ook als je goed bent in bètavakken, heb je veel mogelijkheden bij ons op school. Zo kun je kiezen voor het vak Natuur, Leven en Technologie. Ook besteden we veel aandacht aan onderzoek en ontwerp. En wie op de havo zit en graag nog wat extra’s wil, mag masterclasses volgen op het vwo.

Los van de verplichte profielen en exameneisen die gelden in de tweede fase, stellen wij jou als leerling centraal. We kijken steeds naar wat jij nodig hebt: extra ondersteuning, extra uitdaging, versnellen of juist vertragen. Als daar maatwerk voor nodig is, kijken we naar de mogelijkheden. Zo zorgen we ervoor dat jouw schoolloopbaan op jou is afgestemd.

Havo in de bovenbouw – ook andere talenten en interesses ontwikkelen

In de bovenbouw van de havo heb je de mogelijkheid om, naast de ‘gewone’ vakken, ook andere talenten en interesses te ontwikkelen. Dat kun je doen door het volgen van masterclasses. Die masterclasses gaan bijvoorbeeld over het starten van een eigen onderneming (voor leerlingen met economie in hun profiel), mindfulness, presentatietechnieken of wetenschappelijk rekenen (voor leerlingen met een N-profiel). Zo dagen we je uit om je kwaliteiten te ontwikkelen en te onderzoeken waar jij je op wilt focussen.
Je gaat op zoek naar jouw unieke kwaliteiten, je zet met een team een bedrijfsplan op en kijkt hoe je dit in de markt kunt zetten. De ondernemende havo geeft je zicht op je kwaliteiten, het ondernemerschap en draagt bij aan de keuzes die je maakt voor de toekomst. Wie de smaak te pakken heeft, kan na dit jaar de onderneming voortzetten.    

Foto aanpassen onder Design >Achtergrondafbeelding

"De wereld gaat pas voor je open als je weet hoe je daar in moet stappen. Dat leer je tijdens lessen aardrijkskunde, maar ook door met elkaar in een klas te zitten en te leren hoe je met elkaar omgaat. Ik ga als mentor altijd mee met buitenlandreizen en ik vind dat kinderen daar eigenlijk veel meer leren dan tijdens welke les dan ook."

Willem Kunst, docent aardrijkskunde en mentor

Dit zal sluiten in 9 seconden