Nieuws

Groep 7/8

Home > Nieuws > Evaluatie start schooljaar en aanscherping gedragsverwachtingen

Evaluatie start schooljaar en aanscherping gedragsverwachtingen

Geachte ouders/verzorgers, Beste leerling,

Vrijdag 21 augustus informeerden we u over de start van het schooljaar en de coronamaatregelen. We vinden het fijn onze leerlingen weer op school te hebben en de eerste weken zijn goed verlopen.

Op basis van deze eerste weken en gesprekken met leerlingen en medewerkers hebben we besloten ons te blijven houden aan drie basisregels van het RIVM én een aantal maatregelen op school bij te stellen met ingang van maandag 14 september.

We blijven ons houden aan de volgende basisregels van het RIVM:

  1. Volwassenen en leerlingen houden 1,5 meter afstand van elkaar. Dit geldt ook voor
    volwassenen onderling.
  2. We letten scherp op onze handhygiëne: We wassen of desinfecteren onze handen meerdere keren per dag goed. We schudden geen handen en we hoesten en niezen in onze elleboog.
  3. Een leerling/medewerker met de volgende (luchtweg)klachten blijft thuis:
  • Neusverkoudheid
  • Hoesten
  • Moeilijk ademen/benauwdheid
  • Koorts boven 38°C
  • Plotseling verlies van reuk of smaak

Het RIVM vraagt iedereen met klachten zich te laten testen. Een leerling/medewerker is weer welkom op school indien 24 uur klachtenvrij en/of negatief getest.

Verder blijven de richtlijnen van het RIVM van kracht voor wat betreft risicogroepen, eventueel zieke gezinsleden en quarantaineregels. Waar nodig bieden we maatwerk voor medewerkers en leerlingen. Onze aangepaste maatregelen en gedragsverwachtingen per 14 september treft u aan op de volgende pagina.

Leerlingen die door coronamaatregelen of ziekteverschijnselen thuis zitten, volgen de lessen via Zoom. We hanteren als school de regel dat de leerling thuis onderwijs op afstand volgt tenzij de leerling wordt belemmerd door ziekteverschijnselen.

Meer informatie over de lessen via Zoom is te vinden in de bijlage. We vragen u de inhoud van deze brief met uw zoon/dochter door te nemen en er samen met ons op toe te zien dat lessen via Zoom thuis gevolgd worden.

Tot slot: we blijven iedere dag opnieuw werken aan een veilige school voor leerlingen en medewerkers. Toch zullen we te maken krijgen met afwezigheid door corona van docenten. Vanzelfsprekend zetten wij ons ervoor in deze afwezigheid zo goed mogelijk op te vangen.

Corona zal blijven vragen om aanpassingen en bijstellingen. Communicatie is hierin belangrijk. Zodra een situatie hier dan ook om vraagt, informeren wij u zo spoedig mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Joris Bovy
Rector

Bijlage: gedragsverwachtingen en aanvullende maatregelen per 14 september

 

Gedragsverwachtingen per 14 september

Onderwijs op afstand

Leerlingen die door coronamaatregelen of ziekteverschijnselen thuis zitten, kunnen alle lessen via Zoom volgen. We hanteren als school de regel dat de leerling thuis onderwijs op afstand moet volgen tenzij de leerling wordt belemmerd door ziekteverschijnselen.

Gedragsverwachtingen leerlingen voor online lessen 

Aanwezigheid tijdens videolessen is van groot belang omdat achterstanden hiermee voorkomen kunnen worden. Voor lessen op afstand gelden dezelfde gedragsverwachtingen als voor lessen op school en enkele aanvullende:

  1. Als je in staat bent om lessen vanuit huis te volgen dan doe je dit.
  2. Je bent in al jouw lessen volgens rooster aanwezig, tenzij je docent een andere opdracht geeft.
  3. Je vindt op de ELO van Magister de Zoomlink van betreffende les/docent.
  4. De les begint op het ingeroosterde tijdstip. Omdat lessen met een ‘waiting room’ werken, kun je niet te vroeg zijn. Je bent dus op tijd in de les.
  5. Je meldt je aan met je school-Microsoft Office 365 leerling-mailadres en onder je eigen naam – je voornaam is voldoende.
  6. Je zet je camera aan. Je hebt een microfoon die het doet. Als je technische problemen hebt met je laptop of device dan meld je dit voorafgaand aan de les bij je docent. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je laptop goed functioneert. Via je afdelingsleider kan je eventueel een Chromebook van school lenen.
  7. Je bent op een geschikte plek om te leren, bijvoorbeeld achter een bureau of tafel.
  8. Je zorgt voor een rustige werkplek zodat er geen achtergrondgeluiden (televisie, radio, familie, straatgeluiden) te horen zijn als jij aan het woord bent.
  9. Je hebt je boeken, schriften en etui klaarliggen.
  10. Net als op school draag je passende kleding (geen petten, hoodies, pyjama’s) en ben je herkenbaar in beeld.
  11. Je toont respectvol gedrag. Bijvoorbeeld: Je aandacht is bij de les, je doet geen andere zaken op je computer, je laat anderen uitpraten.
  12. We volgen de privacywetgeving; je maakt geen video-opnames of foto’s van de online lessen.
  13. Wanneer je op problemen stuit, overleg met je mentor en/of afdelingsleider.

 Aanvullende maatregelen op school per 14 september

Pauzes

  1. We werken met gescheiden pauzes om de druk op het aantal leerlingen in de pauzes in de aula en buiten zo klein mogelijk te houden.
  2. We gaan in de pauzes zo veel mogelijk naar buiten, er staan waterdichte parasols in de kuil achter de aula. Zo geven we elkaar de ruimte.
  3. Tijdens de pauzes houden we in de aula het looppad met gele lijnen voor medewerkers vrij.
  4. We werken met 1 bel. Dit is het signaal voor leerlingen voor einde pauze of einde les om naar het (volgende) lokaal te gaan. Docenten zorgen dat ze vóór de bel naar hun lokaal gaan.

In de gangen en op de trappen

  1. We houden rechts in gangen en op de trappen.

In de lokalen

  1. We ventileren de lokalen meerdere keren per dag, in elk geval tussen de lessen en tijdens pauzes.
  2. We vragen leerlingen met hun kledingkeuze rekening te houden dat ramen & deuren open zijn.
  3. We desinfecteren onze handen bij binnenkomst in het lokaal.
  4. Er staan sets met desinfectiemiddel en doekjes in elk lokaal, leerlingen kunnen hun eigen tafel schoonmaken aan het begin van de les.

Ziek of afwezig

Ouders melden hun zoon/dochter ziek (bij voorkeur vóór 08.30 uur) telefonisch via 024-3594422 of via een e-mail naar verzuim@kandinskycollege.nl of via de Magister-app.

We vragen ouders nadrukkelijk corona-gerelateerde afwezigheid te melden via verzuim@kandinskycollege.nl. Zo houden we zicht op de corona-gerelateerde afwezigheid op school en kunnen we onderwijs op afstand zo goed mogelijk organiseren.

Wat te doen bij chronische aandoeningen? 

Als een leerling last heeft van een chronische aandoening die met (luchtweg)klachten gepaard gaat, is het van belang dat ouders/verzorgers dit melden bij de afdelingsleider. Dit voorkomt dat een leerling ten onrechte naar huis wordt gestuurd.

Communicatie en handelen bij (eventuele) besmettingen met Covid-19
Wanneer een leerling/medewerker positief getest is, is het van belang dat school zo snel mogelijk op de hoogte wordt gebracht.

Conform de richtlijnen en adviezen van de GGD handelen we als volgt: leerlingen, ouders en medewerkers van de betreffende klas(sen) of groep(en) worden geïnformeerd. Als een leerling positief getest is dan mogen klasgenoten zonder klachten naar school komen. Door de GGD wordt direct een contactonderzoek gestart, de personen die uit het contactonderzoek naar voren komen omdat zij meer intensief contact hebben gehad, worden door de GGD benaderd. De GGD vertelt of quarantaine en/of andere maatregelen noodzakelijk zijn.

Wat doen we met leerlingen die op school zijn én corona-gerelateerde klachten hebben?
De leerling meldt zich af bij de receptie. Daarnaast kan een medewerker leerlingen met deze klachten naar huis sturen. U als ouder wordt geïnformeerd. We verzoeken u om uw zoon/dochter zo snel mogelijk aan te melden voor een test. Leerlingen mogen pas weer naar school als zij negatief getest of 24 uur klachtenvrij zijn.

Dit zal sluiten in 9 seconden