Klik hier

Wat is PBS?

‘Wat aandacht geeft groeit’ is de basisgedachte van positive behavior support. Daarom hebben we op het Kandinsky College veel aandacht voor gewenst en verwacht gedrag. We maken zichtbaar welk gedrag we van leerlingen en medewerkers verwachten. Vanuit de gedeelde waarden veiligheid, respect en verantwoordelijkheid hebben we op het Kandinsky College gezamenlijke gedragsverwachtingen beschreven. Deze verwachtingen zijn zichtbaar in de school en gaan bijvoorbeeld over: Hoe laat ik mijn pauzeplek schoon achter? Hoe kom ik de les binnen? Hoe ga ik om met een meningsverschil?

Waarom PBS?

We hebben gekozen voor Positive Behavior Support om een positief en veilig leerklimaat te bevorderen en te blijven zoeken naar kansen om samenhang en verbinding in de school gestalte te geven. PBS helpt om deze veilige leeromgeving te creëren, waarin sprake is van een goede basisondersteuning voor alle leerlingen. Onderzoek toont aan dat PBS een bewezen positief effect heeft op het schoolklimaat:

  • Er zijn minder gedragsincidenten
  • Er is meer rust op school
  • De effectieve lestijd neemt toe, waardoor leerprestaties van de leerlingen verbeteren
  • Leerkrachten ervaren meer plezier in hun werk.

Vijf belangrijke kenmerken van PBS

  • Schoolbrede aanpak
    Op het Kandinsky College leren we sociale vaardigheden en verwacht gedrag aan tijdens de mentorlessen. De gedragsverwachtingen gelden voor iedere leerling en voor iedere medewerker zowel tijdens de les als de pauzes, maar ook bij bijvoorbeeld uitstapjes en studiereizen.
  • Preventie
    Met PBS voorkomen we in veel gevallen probleemgedrag omdat we op een positieve manier gewenst gedrag aanleren.
  • Positieve bekrachtiging
    Op het Kandinsky College benoemen we wat goed gaat en hebben zo min mogelijk aandacht voor negatief gedrag. Dat wil niet zeggen dat we niet soms een pittig gesprek met een leerlingen hebben of dat we nooit straf geven. Maar door de focus op wat goed gaat te leggen, creëren we een positief klimaat.
  • Datagestuurd
    Op basis van data uit eigen onderzoek van het Kandinsky College bepalen we de benodigde interventies. Het resultaat van het aangeleerde gedrag wordt nadien ook gemeten.
  • Samenwerken met ouders en externe partners
    Samenwerking met ouders is belangrijk voor het succes van PBS. Als we zowel op school als thuis de nadruk leggen op wat goed gaat en uitgaan van gewenst gedrag heeft dat positief effect op het leef- en leerklimaat. Daarom denken zowel ouders als ambulant begeleiders met het Kandinsky College mee over hoe we het klimaat op school positief kunnen beïnvloeden.

Hoe werken we met PBS?

We werken met een PBS-team op het Kandinsky College; in dat team zijn de verschillende afdelingen, het zorgteam en het onderwijs ondersteunend personeel vertegenwoordigd. Het PBS-team verzamelt systematisch gegevens en gebruikt deze als basis om het proces aan te sturen, te monitoren en te evalueren.

Voor meer informatie over PBS kunt u contact opnemen met Wil Boezen

Door hiernaast op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies bij bezoek aan deze website. Meer weten over deze cookies, of wil je de cookie-instellingen voor deze website wijzigen? Klik dan hiernaast op meer informatie