OVER ONS

Visie en missie

Missie

Iedereen is anders, doet de dingen anders en neemt een eigen, unieke plek in de wereld in. Wij helpen je en dagen je uit om deze eigen plek te vinden. We leren met elkaar, we besteden aandacht aan elkaars verschillen en aan wat ons verbindt.

Op onze school verken je de wereld, krijg je ruimte om te groeien en je te ontwikkelen tot een zelfstandige, sociale wereldburger met een brede, open blik. Onze onderwijsvisie vormt de basis en toetssteen voor de keuzes die we maken. We werken vanuit de kernwaarden van kansengelijkheid en duurzaamheid.

1Pedagogisch uitgangspunt: PBS

Positive Behavior Support is een methodiek die respectvol samenleven vanuit heldere verwachtingen stimuleert. PBS vormt de kern van onze pedagogische aanpak. Onze kernwaarden zijn: respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. Deze kernwaarden zijn onze leidraad voor de gedragsverwachtingen die op onze school gelden.

2Didactisch uitgangspunt: formatief handelen
Formatief Handelen betekent: weten wat je leert, waartoe je leert en weten hoever je bent in je leerproces. Het vormt de basis van onze didactische aanpak - we werken op basis van de leercirkel Formatief Handelen. De leercirkel gaat over doelen stellen, evalueren, bijstellen en wee ropnieuw doelen stellen. Dit doen we zowel op jaarlaag-, periode- en lesniveau.

3Het leerproces van de individuele leerling staat centraal

We gaan uit van diversiteit in talenten, leervragen en leervoorkeuren van leerlingen.

Het is van belang dat leerlingen weten waar ze staan in hun leerproces en dat ze op hun voortgang kunnen reflecteren. Het werken met leerdoelen, toetsing, feedback en reflectie op het leerproces staan centraal in onze didactiek.

We dagen onze leerlingen uit om hun talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen.

4De leerling heeft invloed op het leerproces

We bieden leerlingen keuzeruimte in het onderwijsprogramma.

We leren leerlingen (gefundeerde) keuzes te maken in hun onderwijsprogramma.

We leren leerlingen (mede)verantwoordelijkheid te dragen voor hun leerproces.

5We bieden betekenisvol en contextrijk onderwijs


Wat?

In het curriculum zijn inhoudelijke leerlijnen beschreven voor:
* Persoonsontwikkeling
* Wereldburgerschap
* Onderzoeksvaardigheden

Hoe?
We zorgen ervoor dat leerlingen de betekenis snappen van wat ze leren, ze weten waarom ze het leren en hoe het zich verhoudt tot andere kennis en vaardigheden. Daarnaast werken we actief aan samenhang tussen vakgebieden en brengen we complexe vraagstukken uit de echte wereld de school in. We hebben aandacht voor digitale vaardigheden en technologie.

Waar?
We leren in de school. Van en met elkaar, in het klaslokaal, op studiepleinen, en sportvelden. We halen de wereld in de school, ook digitaal.

We leren ook buiten school. Bijvoorbeeld op straat, in de stad, in de hele wereld. We werken nauw samen in internationaliseringsverbanden, met vervolgopleidingen, wetenschapscentra, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties

6We zijn een open, sociale en gezonde school

We hechten waarde aan het samen leren in de sociale context van een klas en de schoolgemeenschap.

We besteden veel aandacht aan een positief en sociaal klimaat. We zorgen voor een respectvolle omgang met elkaar en een veilige leeromgeving. Leerlingen leren samenwerken en elkaar feedback te geven.

Alles begint bij lekker in je vel zitten. We organiseren en stimuleren samen sporten en voldoende ontspanning.

Kandinsky?

Het Kandinsky College ontleent zijn naam aan de Russische schilder Wassily Kandinsky (1866-1944). Kandinsky was een groot vernieuwer en een van de grondleggers van de abstracte schilderkunst. Zijn rijke spel van kleuren en lijnen vormt een voortdurende ontdekkingstocht naar een fantastische wereld. Voor het Kandinsky College is leren en je ontwikkelen een ontdekkingsreis naar de toekomst.